De slushpile omzeilen
Het heet oneerbiedig de ‘slushpile’: de grote stapel ingestuurde manuscripten die vrijwel iedere uitgeverij heeft. Je manuscript wordt, in elk geval bij Singel Uitgeverijen, altijd gelezen maar de kans dat je manuscript zomaar uit de slushpile wordt gekozen, is – daar moeten we eerlijk in zijn – helaas niet zo groot. Laat dat je niet weerhouden om een manuscript in te sturen, maar er zijn ook andere manieren om bij een uitgeverij binnen te komen.
De schrijftip van vorige week ging over het aanleveren van een manuscript. Deze week gaat over literair agenten, die bemiddelen tussen auteur en uitgever. Literair agenten zijn in Nederland een relatief nieuw fenomeen, maar sinds het begin van de eenentwintigste eeuw zijn de agentschappen, geënt op Amerikaans model, niet meer weg te denken uit de boekenwereld.
Enerzijds vertegenwoordigt een agentschap gevestigde (vaak buitenlandse) auteurs en staat hen bij in contractonderhandelingen met uitgeverijen. Anderzijds zijn zij altijd op zoek naar nieuwe auteurs. Daarom loont het de moeite om je manuscript niet alleen naar uitgeverijen te sturen, maar ook aan te bieden bij de verschillende literair agenten. Zij treden op als middle man en maken een eerste schifting voor de uitgevers. Ook is het niet ongebruikelijk dat het agentschap een eerste ronde redactie pleegt. Als jouw manuscript wordt uitgekozen, biedt het agentschap het vervolgens aan bij één of meerdere uitgeverijen. In ruil daarvoor vraagt het agentschap een percentage van de opbrengst van de boekverkoop.
Welke literaire agentschappen kun je benaderen?
- Sebes & Bisseling
- Marianne Schönbach Literary Agency
- De Literair Agent (Remco Volkers)
- Van Grunsven Creative Management (Lolies van Grunsven)